Geef me werk wat bij me past en ik hoef nooit meer te werken.
- Confucius

Nederlands > Bymyra Bilingual School – een Model school in Gambia

  1. De Bymra Bilingual School

Het onderwijs in Gambia wordt gekenmerkt door slecht opgeleide docenten, gebrek aan visie en lesmateriaal. Het onderwijs behandelt de lesstof slechts theoretisch. Materiaal en kennis om de theorie te bevruchten met de praktische ervaring is er niet. In het onderwijs in Gambia staan de docenten centraal. De leerlingen zeggen hen (letterlijk) in alles na.

Met de Bymyra Bilingual School in Sukuta hebben we een goed geoutilleerde voorbeeldschool gerealiseerd waar de leerling centraal staat. Vanaf de onderste klassen transformeert Bymyra naar creatiever Montessoriaans onderwijs met veelal zelfontworpen lesmateriaal. Er is een begin gemaakt om theorie en praktijk te verbinden.

In de komende jaren krijgen de leerlingen van de Bymyra Bilingual school de gelegenheid om praktisch gerichte lessen te volgen op het Bymyra Skill center in Kunkujah Mariama. Een unicum in Gambia

2018 – 2019  

Januari – september

KW heeft i.s.m. de Jenaplanschool Wittevrouwen in Utrecht een container vol met computers, digi-borden, beamers, toetsenborden, muizen, kabels … naar de Bymyraschool opgestuurd. Tevens heeft Bertie, geholpen door vrienden en zijn netwerk, veel andere spullen opgehaald en meegestuurd zoals allerlei creatieve middelen, naaimachines, printers, kleren, sportspullen, borden, bestek, bureaus, stoelen etc . Uiteindelijk zijn 110 dozen met computers, beamers, digi-borden, creatieve middelen, boeken, pennen, administratieve benodigdheden, printers, naaimachines, gereedschap en spullen voor de kantine van de school verzameld en verscheept  naar Gambia.

25 april is  de container in Manjai Gambia aan gekomen en heeft een vrachtwagen de spullen naar de Bymyra School in Sukuta Gambia gebracht. In de zomer 2019 verstuurden we 180 tafeltjes en 180 stoeltjes, 30 kasten en meer naar de Bymyra Bilingual School!

Filmpje 1. Voorbereiding container naar Bymyra School in Gambia

Filmpje 2.  Interview januari 2019 Ida Ndow head of the Bymyra Biligual School

Filmpje 3.  Interview juli 2019 Ida Ndow Development Bymyra Bilingual School 2011 – 2019

November – december

2020 KW heeft 80.000 euro aan leningen opgehaald. Hiermee worden 8 nieuwe lokalen en een kantine gebouwd.

De werkzaamheden van de bouw va de lokalen, labs etc. verlopen voorspoedig zie foto’s en filmpje 7

Filmpje 4  Journey through the construction of new classrooms

Filmpje 5 ‘Vision and practice’ part 1 an unedited interview from Ida Now head of the Bymyra Bilingual School and Bertie Hendriks part 1

Filmpje 6 ‘Vision and practice’ part 2 an unedited interview from Ida Now head of the Bymyra Bilingual School and Bertie Hendriks part 2

2021 – 2022 

De 8 lokalen en de kantine  zijn gebouwd. Ida heeft een deel van de leningen terugbetaald. Er is WIFI aangelegd op school.

2023 – 2024

In 2023 heeft Ida met financiële hulp van KW de docentenkamer/conferentieruimte afgebouwd. Dankzij de vele Reizen naar het Hart van Afrika krijgt het onderwijs op Bymyra allerlei creatieve en didactische ondersteuning.

Met de hulp van KW heeft de Bymyra meer mogelijkheden gekregen haar onderwijs beter in te richten. Er zijn goede kasten, tafeltjes en stoelen, privé- lockers, computers, microscopen, schriftjes, pennen, digi-borden, kasten, sportkleding etcetera en is er mooi materiaal om goed te kunnen basketballen, voetballen, volleyballen, tafeltennissen, badmintonnen en schaken. In 2024 hebben we een mooie bibliotheek en een audio-visuele ruimte ingericht. Onlangs is een ‘creatieve ruimte’ ingericht waar leerlingen kunnen tekenen, ontwerpen en kleren naaien en schilderen. Ook zij er twee prachtige poppenkasten gekomen., die gebruikt worden bij lessen of voorlichting.

*Online TV 

De Bymyra Bilingual School heeft als eerst school in Gambia een online TV gelanceerd. Een forum waar leerlingen zichzelf kunnen uiten en laten horen. Zoals Ida zegt: “In Gambia zijn de meeste kinderen erg verlegen door de manier waarop we zijn opgevoed en dat heeft ons gevoel van eigenwaarde behoorlijk aangetast. Bymyra is hier om dat te veranderen en haar leerlingen en kinderen van Gambia de kans te geven te weten dat ze belangrijk zijn”. 

2025

I. Deelnemers van de Reis naar het Hart van Afrika hebben ook dit jaar frisse impulsen gegeven aan het onderwijs op Bymyra.

*Het kringgesprek is geïntroduceerd waaruit je de lessen inzet of een thema introduceert en is onderdeel geworden van het lesaanbod.

*Er is een briefwisseling tot stand gebracht tussen vijf klassen van Bymyra en vijf klassen van de Nieuwe Regentesse school in Utrecht en de Tobiasschool in Zeist.

*Er zijn allerlei lessen of workshops gegeven met onderwerpen als: Het schrijven van (nieuws) verhalen, faseovergangen van water, gezondheid, eerste hulp, het menselijk lichaam, menstruatie, geschiedenis van slavernij, Nederlandse en Gambiaanse verschillen en overeenkomsten.

*Er was veel aandacht voor sport, ook denksport en (samenwerkings-)spelletjes. Iets waar de Gambiaanse studenten erg van genoten.

*In verschillende klassen is gewerkt aan teambuilding en presentatie. De docenten kregen een workshop over het kijken en omgaan van opvallend gedrag van kinderen.

*Er zijn dans en bewegingslessen gegeven. Muzieklessen met simpele muziekinstrumenten.

*Er waren workshop waarin het gebruik van creatief materialen centraal stond: Poppen maken van pollepels, poppenkastverhaaltjes maken en opvoeren voor de Daycare en Nursery

*Er zijn drama lessen gegeven aan Grade 9 waarin scenes werden gemaakt met als titel: dreams of the future.

*Er is een prachtige muurschildering gemaakt met Grade 8

II. Studenten van ROC Yonder en Aventus hebben workshops gegeven rond Tailory&Fashion.

*Van Yonder mochten alle leerlingen van Bymyra een eigen T-shirt ontwerpen.

Aan het einde was er een vrolijke modeshow waar Gambiaanse studenten hun traditionele kleding lieten zien. De Nederlandse studenten showden bruidsjurken en carnavalkostuums op een geïmproviseerde catwalk en presenteerde ook de door hen gemaakte combinatie kleding van beide culturen.

Na het Gambiaanse volkslied zongen ze uit volle ‘Brabant’ van Guus Meeuwis als hun volkslied.

III. Studenten en docenten van ROC Aventus hebben met bovenbouw leerlingen een eigen kledingstuk ontworpen en gemaakt. Basisvaardigheden als opmeten en het gebruik van patronen werden soepel verweven in het leerproces.

Ook zij eindigden met een mooie levendige presentatie waarbij de leerlingen lieten zien wat ze hadden gemaakt.

Aan het einde gaven de Nederlandse studenten acht goede laptops aan de school waar de docenten nu heel blij mee waren.

IV. Studenten van de afdeling Mindlabs van ROC Yonder hebben lessen verzorgd waarbij ze sport en technologie op een creatieve wijze met elkaar verbonden. De leerlingen en docenten van Bymyra hadden veel plezier met hen.

Andere studenten en docenten van die groep hebben een podcaststudio ingericht en met leerlingen, docenten en schoolleiding verschillende podcasts opgenomen, te beluisteren op Spotify: Bymyra School Podcasts

Daarnaast hebben zij orde gebracht in de wirwar van snoeren die in de loop van de jaren aangelegd zijn om Bymyra van internet te voorzien.

 

 

 

 

 

 

 

3D Printers

De ROC Yonder studenten die vooral bezig waren op het Skill center zijn ook op de Bymyra Bilingual school actief geweest, Ze hebben daar twee prachtige 3D printers geïnstalleerd, een genereuze gift van een bedrijf uit Brabant. Abdulie is namens Bymyra degene die het apparaat heeft leren bedienen.